vrijdag 1 augustus 2008

Bezint eer ge begint

Naast de alomgekende zoekmachine heeft Google nog tal van andere services te bieden die zowel consument als webmaster kunnen bekoren. Aan de ene kant heb je de Google Analytics waarmee je na een vrij simpele installatie op je website, tal van statistische gegevens kan verzamelen en checken omtrent het bezoek en gebruik van uw website. Naast het aantal bezoekers, ziet u ook van waar ze vandaan komen, op welk tijdstip, via welke weg, met welke browser, met welke zoekmachines, via welke zoekwoorden, hoelang en hoeveel per pagina, ... kortom een GRATIS must voor iedereen die begaan is met zijn website. De kunst is natuurlijk hoe te anticiperen en te leren uit deze bezoekgeschiedenis.


Anderzijds heb je de Google Trends, een onmisbare tool voor ondernemers, marketeers en webmasters ... voordat ze beginnen aan uw website. Via Google Trends kan je van tevoren ieder zoekwoord uittesten op populariteit vooraleer het te gebruiken in uw website en de resultaten worden zelfs per land, provincie en gemeente naar voren gebracht. Sinds kort kan je ook het verkeer naar andere websites meten. De zoekmachine gebruikt de anonieme gegevens die het binnenkrijgt van zijn miljoenen gebruikers en doet op die manier een schatting van het bezoekersaantal. De dienst gebruikt onder meer zoekdata, cijfers van Google Analytics en extern marktonderzoek voor haar schatting. Ik deed de test met de nummer 1 nieuwssite van België van Het Laatste Nieuws. Het metriwebsysteem, het "officiële" meetinstrument van het Belgisch internet waar alle online advertentietarieven mee gefundeerd worden, geeft aan in januari 1.800.874 regelmatige bezoekers ontvangen te hebben. Google Trends bevestigt dit (zie figuur) maar geeft niet alleen de "cijfers" weer van België, maar ook van bv. Nederland (zo'n 200.000 per maand) en per provincie! (zie figuur) Zo kom je er ook achter welke krant in welke regio het meest populair is.

Een reactie plaatsen

Mijn lijst met blogs