zaterdag 23 augustus 2008

Gezellig versus digitalisering

Toen ik begon te werken, midden jaren '90, heb ik nog kunnen proeven van het bedrijfsleven (in een kleine KMO) zonder internet. We staan er niet meer bij stil hoe ingrijpend het internet ons leven heeft veranderd de laatste 10 jaar. Informatie werd hooguit gedeeld in een duur netwerkje of werd gekopieerd naar een CD-rom met het risico dat de ontvanger de bestanden niet kon lezen. Communicatie gebeurde vooral telefonisch, per fax of per post. Ontwerpen van bv. advertenties of drukwerken moesten eerst afgedrukt worden en persoonlijk naar de klant gebracht worden ter goedkeuring. Iedereen had zijn eigen agenda met afspraken en notities, maar niemand anders kon dit raadplegen, wat bij verlies dan ook een drama betekende. Telefoonnummers werden opgezocht in de Gouden Gids e.a. adressengidsen, in boekvorm of CD-Rom, en iedere verkoper reed rond met een aantal kaarten of routegidsen om zijn adressen te vinden. Visitekaartjes en contactfiches werden nog bijgehouden in speciale kaartenbakken. En sinds de komst van de betaalbare PC eind jaren '80, werd er meer afgedrukt dan ooit voorheen, wat al snel tot plaatsgebrek kon leiden.
Als u nu ziet hoeveel tijd, geld en ruimte we besparen in onze bedrijfsvoering dankzij het internet en de doorgedreven digitalisering in het algemeen (PC, GPS, GSM, Bluetooth, DVD, ...) kunnen we gerust stellen dat de digitale revolutie zeer voordelig is uitgevallen voor de bedrijven. Maar ik merk nu wel dat ik persoonlijk ook 3 tot 4x sneller werk dan 10 jaar geleden. Vroeger was het gezelliger.

Geen opmerkingen:

Mijn lijst met blogs