maandag 19 januari 2009

"Wij garanderen 1000 bezoekers per maand"

Vele handelaars hebben als goede voornemen beter vindbaar te worden op het internet. Niet onlogisch daar ze dagelijks bestookt worden met vriendelijke telefonisten die hengelen naar een afspraak voor hun vertegenwoordigers en zogenaamde SEO-experts (Search Engine Optimalisation) die u een stijging van wel 1000 bezoekers per maand beloven. Hier wordt dan meestal een maandelijks tarief voor afgesproken wat wisselt tussen de €100 en €500 per maand. Dit maakt een jaarlijkse extra kost van zo'n €1200 à €6000 op jaarbasis. En heel waarschijnlijk slagen deze figuren hier ook nog in. Maar wat heeft u dan aan die extra bezoekers? Zijn dit ook daadwerkelijk potentiële klanten? Met Google Analytics zijn dit soort gegevens zeer gemakkelijk te controleren: 
  1. Hoe hoog is het weigeringspercentage? (dwz hoeveel % van de bezoekers klikt binnen de 10 seconden weg van uw website) 
  2. Welke zijn uw meest succesvolle trefwoorden? (wanneer zo'n SEO-specialist ergens "Britney Spears" in uw website zet, zal dit vanzelf meer bezoekers genereren waar u totaal niets aan heeft) 
  3. Welke zijn uw meest voorkomende instappagina's? (dwz op welke pagina's komen de bezoekers binnen in uw website en komt dit overeen met de interesses van uw doelgroepen)
  4. Via welke zoekmachines komen de meeste resultaten? (vaak wordt u aangeboden dat de optimalisatie speciaal in mekaar gestoken wordt voor verschillende zoekmachines. Nu weten we dat om en bij de 95% zoekt en vindt via Google, dus heeft u er maar weinig aan om ook in al die andere tevoorschijn te komen)
Kortom, bedenk eerst of u uw website wel wilt laten optimaliseren met zoekwoorden i.p.v. een compleet nieuwe website te laten maken volgens de eisen van Google. Wanneer u echter kiest voor SEO-optimalisatie, laat u dan vergewissen  of dit effect nog altijd van toepassing is, ook na stopzetting samenwerking.
Een reactie plaatsen

Mijn lijst met blogs