dinsdag 12 augustus 2008

Europees of Amerikaans?

In de afgelopen zeven jaren dat ik gesprekken voer met ondernemers komen steeds weer dezelfde vragen naar voren: Wel of geen intro op de website? In Flash (geanimeerd) of in HTML? Wel of geen welkomstwoord? Kan het zoals onze folder? Mijn antwoord is steeds hetzelfde: We doen het zoals u het wilt want u kent uw doelgroep het beste. Maar ... doen we het ook zoals Google het wilt? De Belgische ondernemer wilt het liefst alles rustig houden en als het ware een elektronische brochure tonen, liefst met wat animatie en allerlei contactmogelijkheden. Ik vertaal dit als de Europese aanpak. Helaas denkt Google niet zo Europees en wanneer we gaan kijken naar Amerikaanse websites zien we over het algemeen eerder drukke homepages met allerlei doorklikmogelijkheden. Ze zien daar een homepage eerder zoals een voorpagina van een krant met korte tekstjes, flash-animaties en divers fotomateriaal die u als het ware inleiden naar meer informatie. Een krant werd immers ook verkocht door zijn voorpagina. De mens is in principe een nieuwsgierig wezen. Als we dan kijken in de maandelijkse top 100 van Metriweb kunnen we gerust stellen dat 90% hiervan ook een drukke homepage heeft. Google is nu eenmaal Amerikaans.

Geen opmerkingen:

Mijn lijst met blogs